27 Mart 2012 Salı

Benim Adım Kırmızı, Orhan Pamuk



İlk okuyacağım Orhan Pamuk kitabı dediğimde -aaa çok ayıp dedi arkadaşım.
Elif Şafak gibi Orhan Pamuk'a karşı da ön yargılıydım.Ama şu an bütün Orhan Pamuk kitaplarını okumak istiyorum. Pamuk bana karanlık,sıkıcı,aydın bunalımları yazarmış gibi geliyordu hep.Bir kitabını okuyup genelleme yapmak çok yanlış tabii zira yazar, Benim Adım Kırmızı için en iyimser kitabım demiş. Bir yazarı tanımaya en iyimser kitabından başlamakta diğer kitaplarından birkaçını okumayı garanti ediyor.

Benim Adım Kırmızı,Osmanlı zamanında geçiyor. Nakkaşlığın,nakkaşların ekseninde doğu batı, eski yeni, usta çırak ilişkilerini aşk ve cinayetle iç içe işliyor. Bazıları kitabı yarım bıraktığını söylesede benim için bir çırpıda okunan bir kitap oldu.İçinde küçük,güzel hikayeler barındıran, bir çok şey öğrenilebilecek güzel bir roman.
İşlenen bir cinayetin katili bulma çabası gibi görünse de romanı okurken katilin kim olduğuyla pek ilgilenmiyorsunuz, bu da bence yazarın tam da istediği şey. Cinayetin peşinden giderken polisiye romanı gibi gelse de tarihin içine,nakkaşların dünyasına girince kaybolup gidiyorsunuz. Ama sonunda katilin kim olduğunu da öğreniyorsunuz.

Romanın eleştirdiğim tarafı ise oğlancılığın üstünde fazla durulması. Sanki çok yaygınmış,ustalığın yolu diğer ustanın yatağından geçermiş gibi bir izlenim verilmiş. Bir de erotik,cinsel içerik biraz fazla.Kıvamında kullanılınca romana zenginlik veren cinsellik bu romanda gereksiz fazlalıkla ve açıklıkla verilmiş diye düşünüyorum. Bazı bölümlerde fazlaca uzatılmış,sıkabiliyor.


Sonuç olarak okunması gereken,güzel bir roman.




4 yorum:

Zeynep Özmen Ünlü dedi ki...

ben Orhan Pamuk'u masumiyet müzesiyle tanıdım. Çok detaylı, takıntılı bir aşk hikayesi, hiç sıkılmadım. Geç tanıdığıma üzüldüm.
İstanbul'u okudum. Sırada Cevdet Bey ve oğulları var. Babamın bavulu ve Saf ve düşünceli romancıda çok güzeldi.

sevgiler

emili dedi ki...

Hepsini okumak istiyorum,en kasvetli olanı Kara Kitap'ı sona saklayacağım.

Vladimir dedi ki...

Ven Beyaz Kale ve Sessiz Ev'i okumaktan keyif almıştım. Beyaz Kale'yi bir kaç kere okudum. Onu okuduktan sonra Emre Kongar'ın Hoca Efendi'nin Sandukasını okuyarak, Gül'ün Adı ve Beyaz Kale'e yapılan bi rşakayaı da okumuş olduğumu hatırlıyorum. Ama malesef Benim Adım Kırmızı'ya bir türlü elim varmadı.

emili dedi ki...

Mühendislik olmanın nimetlerini iyi kullanarak gayet iyi kurgulamış Orhan Pamuk. Polimiklere müsait olsa da iyi bir roman. Diğer kitaplarının hepsini yavaş yavaş okumak istiyorum ben de.